Tuesday, October 1, 2013

Apakah itu Server Proksi dan mengapa anda perlukannya?



















Sudah tentu, pengguna berpengalaman perkhidmatan Internet tahu apa itu server proksi. Artikel ini adalah lebih disyorkan untuk orang baru, walaupun ia mungkin  berguna untuk pengguna yang berpengalaman yang cuba mencari sesuatu yang menarik. Apakah server proksi dan mengapa kita perlu? Server proksi adalah server perantara antara PC anda dan web sumber. Oleh itu, apabila proksi digunakan, permintaan dari PC anda pergi ke server proksi di mana ia diproses, dan kemudian ia akan mencapai yang diperlukan dari web sumber.

Dengan itu, pautan server web akan pergi kepada proksi pertama, dan kemudian ia akan sampai ke PC anda. Tetapi mengapa ia perlu begitu rumit? Terdapat beberapa jawapan kepada soalan ini: penggunaan proksi boleh mempercepatkan akses kepada beberapa sumber (jika proksi yang kuat disambungkan kepada saluran kelajuan tinggi); - akses Internet melalui server proksi membolehkan ketanpanamaan meningkat di web (dengan manipulasi alamat IP) - jika anda telah diharamkan pada mana-mana web sumber dan anda perlukan untuk sampai ke sana, manipulasi alamat IP akan membantu anda lulus atas pengharaman tersebut dan masuk, contohnya, forum; - menggunakan proksi membolehkan pengurusan trafik dalam rangkaian korporat, iaitu beberapa pengguna boleh bekerja melalui web secara langsung, sebahagian daripada mereka bekerja melalui proksi, dan lain-lain, yang membolehkan ia berkomunikasi.

Pada asasnya, terdapat beberapa cara lain untuk menggunakan proksi, tetapi hampir semua tugas-tugas yang mustahil bagi kebanyakan orang termasuk dalam jawapan yang dinyatakan di atas. Mari kita pertimbangkan bagaimana proksi membolehkan mempercepatkan akses sumber. Sebagai contoh, anda perlu cara terpantas untuk pergi dari Moscow ke Berlin. Ada pilihan untuk mengambil kereta api sekarang atau mengambil penerbangan pada esok. Anda menyedari bahawa, jika menunggu sehingga esok, anda akan sampai lebih cepat ke ibu negara Jerman kerana kelewatan penerbangan akan digantikan dengan kelajuan berbanding kereta api. Ia bermaksud apabila mengikut jalan dekat,  "Moscow-Berlin" ia akan menjadi lebih perlahan berbanding jalan "Moscow airport-Berlin". Dalam kes ini, skim "Moscow airport-Berlin" adalah kerja-kerja melalui proksi dimana Moscow adalah komputer pengguna, lapangan terbang adalah server proksi, dan Berlin adalah laman web yang dikehendaki. Manfaat daripada manipulasi alamat IP boleh dijelaskan menggunakan satu contoh yang sangat berkait baru-baru ini:Anda adalah seorang wartawan dan perlu sampai ke zon pertempuran (negara ะก) untuk membuat laporan yang menarik. Jika anda pergi terus dari negara anda, maka anda akan secara rasmi terhad dan menghadapi kegagalan untuk mengarang cerita yang menarik dan menyeluruh. Dalam kes ini, anda terbang ke negara B (jiran negara C), dari sini anda boleh pergi kepada negara C sebagai pelancong. Dalam pandangan "Negara A - Negara B - Negara C", dikedudukan kedua anda bertukar dari wartawan berpengalaman ke pelancong sesat. Ini adalah bagaimana server proksi merubah alamat IT anda, dan web server  berfikir anda berada di lokasi yang berbeza.

Walau bagaimanapun, banyak proksi mengekalkan log sambungan lantas memudahkan penyammbungan rantaian terbalik. Dalam kes ini, ia bermaksud: jika wartawan perlu diperiksa, pihak berkuasa akan melihat dokumen itu (jika dia telah sampai) dan mengetahui dia sampai ke sini dari negara B di mana ia terbang dari negara A. Anda perlu ingat bahawa mereka boleh mencari anda selepas membuat apa-apa perbuatan yang menyalahi undang-undang di web, tetapi selalu nya tidak.

Penjelasan adalah bahawa anda meninggalkan kesan dalam bentuk log server proksi, pada server pembekal, dan lain-lain, apabila melakukan sesuatu di Internet. Kebanyakan proksi, bagaimanapun, tidak menukar alamat IP (server ini juga dipanggil telus), mereka hanya membenarkan cache data, iaitu mempercepatkan akses sumber dengan memuat naik kandungan ke server perantara.
Ingat Anda boleh dicari walau dimana jua..

No comments:

Post a Comment