Tuesday, October 1, 2013

Apple menang anugerah jenama terbaik 2013????

No. 2012 2013
1. Coca-Cola Apple
2. Apple Google
3. IBM Coca-Cola
4. Google IBM
5. Microsoft Microsoft
6. General Electric General Electric
7. McDonald's McDonald's
8. Intel Samsung
9. Samsung Intel
10. Toyota Toyota

Syarikat gergasi teknologi Apple berjaya memenangi anugerah jenama terbaik dunia pada tahun ini mengalah Google dan Coca-Cola yang masing-masing berada di kedudukan kedua dan ketiga.

Ini adalah satu tamparan hebat kepada syarikat gergasi minuman ringan Coca-Cola yang memenangi gelaran jenama terbaik dunia ini pada tahun lepas.

Malah , Coca-Cola jatuh dua tempat ke tangga ketiga, tewas kepada enjin carian Google di tempat kedua. Manakala syarikat gergasi komputer gergasi IBM dan Microsoft mengisi lima teratas.

Jenama terbaik ini dinilai dari segi beberapa faktor, termasuk bagaimana baiknya sesuatu produk itu atau perkhidmatannya serta prestasi kewanganyang mampu mempengaruhi pengguna.

"Setiap sebuah syarikat yang mengubah kehidupan kita bukan hanya dengan produk itu sahaja tetapi ia disertaikan sekali dengan budayanya." Kata Jez Frampton, ketua eksekutif Interbrand. "Untuk mengekalkan kedudukan nombor satu sepanjang tahun depan , Apple harus merancang strategi terbaik untuk mengawal pasaran mudah alih daripada pesaingnya Samsung." Kata perunding itu lagi.

Sementara itu, beberapa nama besar yang semakin meningkat baru-baru ini kini telah semakin hilang kedudukan mereka seperti Blackberry tidak disenaraikan, serta Nokia jatuh dari tempat ke-13 kepada 57. Namun rangkaian sosial Facebook melonjak ke tempat 52 daripada 69.

Menurut Interbrand, jenama Apple bernilai AS$98.31 billion (RM318.7 billion) iaitu naik 28% berbanding tahun lepas dan jenama Google juga meningkat AS$93.29 billion (RM302.4 billion).

Sumber: Yahoo.com
Biar betul? atau hanya di US. Kenapa tak ada jenama dari asia macam Samsung, Sony....

No comments:

Post a Comment